Thursday, October 9, 2014

BAHAYA TEKANAN DARAH TINGGI

YA ALLAH LINDUNGILAH mereka yang aku sayang daripada menghidapi penyakit ini. SIHAT kanlah mereka, PERMUDAHKANLAH urusan mereka untuk mereka kekal sihat.

INNALILLAH...mengenang kembali ayah, yang terkena strok yang kritikal. Saat itu ana tiada disisi, namun dirumah ada dipasang cctv, jadi boleh la ana melihat sendiri, mcamana ia terjadi. Melihat sendiri dengan mendengar cerita adik, tak sama. Allah, Dialah yang memiliki segalanya yang dilangit dan dibumi dan segala isinya.

Allah jualah yang mengembalikan dan Dialah jua yang mengambilnya. REDHA. Apa yang terjadi pada ayah membuatkan Ana sedar, betapa pentingnya menjaga kesihatan yang baik. Betapa BERHARGA nya masa-masa sihat dan lapang yang Allah kurniakan untuk kita. Jadi, gunakan lah ia sebaiknya. SYUKUR dan HARGAILAH ia.

Ana tak snggup lagi melihat orang tersayang pergi begitu sahaja dengan kesakitan yang dialami. terutama sekali perihal penyakit DARAH TINGGI..Setelah ayah tiada, mak menjadi  murung. KEHIDUPAN mak hari-hari dah tidak seceria dulu.

PERUBAHAN cara hidup mak, tidur yang tidak cukup, terlalu fikirkan arwah ayah, membuatkan mak juga ada tekanan DARAH TINGGI. Sedangkan sebelum ini, mak tidak pernah sekali pun berada dalam keadaan begitu. Ana cepat-cepat berikan mak OMEGAGUARD, demi mak, demi untuk pastikan ia tidak berulang lagi/

Ana pastikan mak ambik hari-hari..Alahmdulillah, setelah mak consume hanya dengan omega guard, kehidupan mak hari-hari lebih bertenaga dan mak check tekanan darah mak, it back to normal. syukur sangat.

Namun, benda ini terjadi pula kepada IBU MERTUA ana, Dia memang menghidapi penyakit darah tinggi sejak bertahun dah..MACAM ayah, terkena strok bukan kerana pemakanan, tapi kerana TEKANAN.Tapi mak mertua ana hadapi TEKANAN DARAH TINGGI ini disebabkan oleh faktor pemakanan.

Beberapa hari lepas, seluruh umat islam menyambut hari raya korban. Bila dah raya korban, hari-harilah ada lauk dagingkan.So hari raya korban yang pertama, mak mertua ana makanlah sedikit daging. Yelah terliur sangat..Selepas itu. balik rumah terus pening-pening kepala. Terus muntah-muntah. Kata ma, "KEPALA RASA MACAM NAK PECAH". Ma dah ambik ubat spital ketika itu.

Tapi ia tidak membantu..Ana pula terlupa nak bawa balik suplemean shaklee ketika itu..Allah je tahu perasan Ana ketika itu melihat ma yang sakit. KAKInya jadi sembab. Maunyer ana pulang ke Kuala terengganu pada malam itu juga untuk bagi yang terbaik untuk ma, namun keadaan ank kecil lagi membuatkan niat itu terbantut.





Hari ini, ana hadiahkan GARLIC COMPLEX DAN OMEGAGUARD untuk ma ana, tanda kasih dan kekesalan atas apa yang berlaku, ana bukannya berduit sangat..Namun kesihatan ma adalah segalanya, ana tak nak sejarah berulang lagi.

Kalu dahulu ana tak sempat nak bagi kat ayah, hope kali ini ana sempat untuk berusaha bagi yang terbaik untuk ma.Ma sihat, ana dan keluarga bahagia. Kerana ma adalah segalanya.

BAHAYA TEKANAN DARAH TINGGI

- Jantung - menyebabkan kegagalan jantung, serangan jantung dan kematian.
- PEMBULUH DARAH - pembuluh darah menjadi keras.
-BUAH PINGGANG - Mengakibatkan kegagalan buah pinggang
- MATA - Pendarahan dan kerosakkan kawasan sensitif cahaya dalam mata
- OTAK - Strok/Angin AHMAR


ANTARA PUNCA-PUNCA TEKANAN DARAH TINGGI

STRESS
- Gaya hidup yang memberikan tekanan kepada pesakit darah tinggi. Terlalu membebankan otak berfikir,

KOLESTROL
- Pemakanan yang tidak dijaga, Kolestrol amat berbahaya dan ia menyumbang kepada tekanan darah tinggi.

KETURUNAN
- minor disebabkan oleh keturunan.


ANTARA RAWATAN YANG DISARANKAN


  • Kurangkan pengambilan garam yang berlebihan.
  • Elakkan pemakanan yang berkolestrol tinggi
  • Mencegah lebih baik dari mengubati. ambillah suplemen sebagai pelengkap untuk memastikan badan menerima zat yang benar-benar diperlukan oleh badan.
  • Hindari stress. Dekatkan diri dengan sesuatu yang positive agar jiwa tenang dan pemikiran lapang .inshaaAllah
  • Amalkan aktiviti sihat, fizikal cerdas mengalakkan kesihatan badan yang menyeluruh.
  • Elakkan berat badan yang berlebihan.



SUPLEMEN UNTUK DARAH TINGGI

OMEGA GUARD
- Melancarkan perjalanan darah dan mengelakkan pembekuan darah

GARLIC
-Merendahkan tekanan darah.

ESP
- Menurunkan tahap kolestrol dalam badan.


INSHAAALLAH pengambilan yang berterusan akan memberikan kesan terbaik untuk mereka yang menghidapi penyakit darah tinggi.

PASTIKAN pengambilan air putih yang mencukupi setiap hari..sekurang-kurangnya 3liter sehari.





"Melihat mereka yang tersayang bahagia dan sihat, tiada dapat di ungkapkan dengan kata-kata. Biar BERMAHAL berbelanja untuk memastikan mereka sihat. KErana ianya pasti BERBALOI..
PENGALAMAN sendiri membuatkan ana lebih PEKA dan PRIHATIN untuk berbakti kepada ibu dan bapa selagi termampu..inshaaAllah"



_______________________IBUDANBAPA ADALAH SEGALANYA_______________






No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.