Thursday, September 18, 2014

PREVENT IS BETTER THAN CURE


Terasa terpanggil untuk berkongsi pengalaman sendiri memiliki anak ni. sebagai ibu kesihatan dan keperluan yang terbaik untuk anak- anak memanglah sangat dititik beratkan.


Ana mempunyai dua orang cahaya mata yang cukup indah dan bertuah sangat dengan anugerah Allah ini. Si abg yang sulong bernama TENGKU MUHAMMAD AFIQ MALIK. si adik yang cute dan geram sokmo dengan telatah dah kecomellannya itu, PUTERI AUNI MASTURINA.

Memiliki dua anak buat masa ini banyak memberi pengalaman dan pembelajaran  baru tentang mereka. Ketika anak dua nilah kita akan dapat bezakan itu ini. Contoh yang jelas dan mudah dapat ana lihat melalui mereka berdua ini ialah..pengambilan suplemen,

Nampak macam isu remeh je kan, tapi ia amatlah penting.

Diusia afiq masih kecil, walhal masih dalam kandungan lagi, Ana tidak menggunakan apa-apa suplemen as kesihatan. Ana just makan je ubat yang disaran kan oleh nurse..selepas Afiq dilahirkan dia selalu je dijangkiti penyakit. Mudah sangat dia berjangkit kalau ada org keliling sakit,.

Hati ibu manalah yang tahan melihat anak sakit kan. Sekarang afiq dah berusia 3tahun, sepanjang usianya itu, dah beberapa kali afiq admit ward..Innalillah, ujian buat ana sebagai seorang ibu. Macam-macam ana iktiarkan agar afiq sihat, ubat-ubatan mcam-mcam dah bagi dia..

Nak-nak lagi dah besar ni, dia lagilah TAK NAK makan ubat, MEMANG FOBIA betul dia pada ubat. Inilah pepatah orang Inggeris selalu cakap..."AN APPLE A DAy, KEEP A DOKTOR AWAY"
yup!! benar sangat-sangat..

Syukur alhamdulillah, sejak Ana diperkenalkan dengan suplemen shaklee ini, Banyak PERUBAHAN yang Ana dapat. ANA PERKENALKAN MEALSHAKES shaklee pada Afiq, pada peringakat awalnya dia menolak jugak.Sebab Afiq ni cerewet, kalu dia terasa lain je pada minuman susunya, dia akan terus menolak. sedap ke tak sedap ke, dia tetap takkan minum. So Ana kena bijak di sini, Ana letakkan dalam kuantiti yang SEDIKIT je dulu, lama-kelamaan barulah DIA JATUH CINTA..:)

Betul!! siap dia ambikkan sendiri tong mealshakes bila nak Ana buatkan susu pada dia..Alhamdulillah,. banyak sangat perubahan yang Ana nampak pada dia.

RAJIN,PINTAR,SELERA BERTAMBAH, FOKUS, AKTIF, CERIA,NO MORE SEMBELIT

Best sangat..Ana plak tambahkan suplemen Chewable VitC pada dia sekarang ni....ALHAMDULILLAH DIA SUKA SANGAT..hari-hari mintak nak makan VITAMIN..


NAMUN, Ana hanya berusaha yang terbaik, SAKIT DEMAM SIHAT AJAL MAUT semuanya MILIK ALLAH..Ana diuji lagi, afiq sekarang ni ADMIT WARD, kerana CIRIT BIRIT yang melampau..sebagai ibu, keceriaan Ana hilang seketika..really DOWN.

"MENCEGAH LEBIH BAIK DARI MENGUBATI.."maafkan mama sayang...mama lupa untuk mencegah awal-awal afiq, sedangkan musim sekarang ni memang ramai sangat yang terkena jangkitan kuman dan cirit birit. HARI-HARI ada je pesakit kanak-kanak yang KeRACUNAN DAN CIRIT BIRIT MUNTAH-MUNTAH.. Sepatutnya mama mencegah sebelum mengubati Afiq kan. 

MAMA TERLUPA nak SEDIAKAN STOK NUTRIFERON untuk Afiq, ya Allah mama KHILAF. Namun, Ana terima ujian ini sebagai kekuatan pada Ana. SESUNGGUHNYA ALLAH MEMBERI LEBIH BANYAK HIKMAH DAN NIKMAT disebalik ujian ini..inSha Allah selepas ni MAMA AKAN MAKE SURE, mama prevent yang THEBEST untuk Afiq k.

SENTIASA BERSANGKA BAIK...yup!Banyak sangat hikmah dan nikmat yang patut Ana syukuri disebalik ujian ini..

- KASIH ANA DAN SUAMI MAKIN KUAT
-KASIH SYG KAMI PADA ANAk-ANAK makin UTUH
-BERJAGA-JAGA
-ANA MAKIN ALERT PADA AUNI
-MAKIN MENGHARGAI NIKMAT SIHAT

Melihat Afiq menahan sakit kena cucuk untuk masukkan air dalam badannya. hanya Allah je tahu apa yang Ana rasa saat tu..AFIQ BETUL2 FOBIA..mama taknak dah semua ini berulang lagi.
Insha ALLAH Afiq akan SEMBUH nanti. 


MAHAL SIHAT lebih BERBALOI daripada MAHAL SAKIT. Apa yang ana dapat simpulkan disini, Habiskan banyak DUIT untuk PASTIKAN ANAK-ANAK sihat jauh lebih BAIK dari kita HABISKAN DUIT untuk MENGUBATInya. sekuramg-kurangnya, DUIT yang kita habiskan, ia mampu membuatkan hati kita bahagia dan ank-anak ceria, daripada habiskan duit melihat dia MENAHAN KESAKITAN..Nauzubillah..

"MELABUR UNTUK KESIHATAN ANAK-ANAK"

NAMUN INGAT...Ana hanya BERUSAHA memberikan yang terbaik untuk mereka, selebihnya KUASA ALLAH. Suplemen bukan untuk mengubati PENYAKIT ATAU MERAWAT!
Tapi ia hanyalah makanan tambahan yang sekadar membantu insHAAllah.

Berbeza sangat dengan Auni, Sikecil yang comel dan SIHAT, ALHAMDULILLAH..

Dari mengandung lagi ana amalkan suplemen shaklee, syukur sangat-sangat Auni kuat, samapai sekarang usia dia dan masuk 6 bulan, Auni SIHAT DAN CERIA je, MAKIN BERGELIGA AUNI dengan macam-macam AKALAN BARU..

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

BERIKANLAH YANG TERBAIK UNTUK ANAK-ANAK. KERANA ANAK-ANAK ADALAH AMANAH ALLAH YANG AMAT BERNILAI UNTUK KITA. TIDAKKAH MEMILIKI MEREKA ADALAH TANGGUNGJAWAB KITA UNTUK SEDIAKAN DAN BERIKAN YANG TERBAIK UNTUK MEREKA. MEREKA SIHAT, KITA IBUBAPA GEMBIRA.

KESIHATAN MENJADI ASA TUMBESARAN SIHAT MEREKA. 
CERGAS MEMPERNGARUHI MINDA SIHAT. MINDA SIHAT AKALAN HEBAT DAN HASILNYA ANAK-ANAK KITA MEMBESAR BAGAI JUARA. INSHAALLAH..

LAKUKAN SEKARANG, DEMI KASIH KITA PADA MEREKA..
DEMI TANDA TERIMA KASIH KITA KEPADA PENCIPTA...SYUKUR YA ALLAH.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++










No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.