Monday, September 29, 2014

TIPS HILANGKAN SENAK PERUT

Sakit bila perut SENAK??


Apa itu sakit senak perut?

Senak perut merupakan segala gangguan yang tidak selesa di dalam perut. Ia ditakrifkan secara amnya sebagai sakit perut yang berpanjangan dan berulang-ulang di tengah-tengah bahagian atas perut. 

Berdasarkan penjelasan dari bahagian promosi penyakit, kementerian kesihatan malaysia, gejala tersebut walaupun tidak mengancam nyawa tetapi boleh mendatangkan masalah yang lebih serius sekiranya ia tidak diberikan perhatian pada peringkat awalnya.

SEBAB-SEBAB SENAK PERUT

Penyebab senak perut secara amnya ialah terlalu banyak makan, makan secara tergesa-gesa, memakan makanan berlemak dan berminyak, pengambilan alkohol berlebihan, memakan makanan yang berempah dan pedas, menghadapi tekanan perasaan dan kegelisahan, penyakit gastritis akut, penyakit kolesistitis yang kronik, keradangan pankreas yang kronik, ulser duodenum, ulser gaster, dan ubat seperti antibiotik.

CARA MELEGAKAN SENAK PERUT

  • Kajian klinikal menunjukkan pengambilan halia sebagai makanan tambahan di dalam diet dapat membantu mengurangkan masalah senak perut.
  • Jangan makan berlebihan terutamanya makanan yang kaya dengan lemak.
  •  Elak dari pengambilan alcohol berlebihan. Untuk pedih ulu hati yang biasa, gunakan ubat antacid atau subsalisilatbismuth.
  •  Berehat selepas makan, aktiviti fizikal boleh mengalih pengaliran darah dari perut mengakibatkan penghadaman kurang berkesan. Amalkan kehidupan yang bebas dari tekanan mental




PEPPERMINT-GINGER PLUS

  • Mengandungi formulasi 4 herba unik
  • Memberikan khasiat pudina dan halia- penggunaan herba, jintan putih dan jintan manis sejak berabab abad yang lalu dapat melegakan senak perut.
  • Sesuai untuk pengembara-pengembara yang mengalami masalah senak perut semasa dalam perjalanan.



Atasi masalah senak perut, dengan peppermint ginger plus, sihat SELAMAT DAN TERBUKTI BERKESAN.


sebarang konsultasi adalah percuma.





No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.